Personporträtt: Paulus

4 kommentarer

På måndag fortsätter ju teologistudierna, och kursen jag kommer att läsa heter lämpligtvis Paulus.

För er som är intresserade av att bekanta sig närmare med honom och vad han har betytt för spridandet av evangeliet kan läsa vidare. För er som inte är intresserade av religion överhuvudtaget kan hoppa över detta.

Eftersom man under årens lopp har läst mycket i bibeln har man skapat sig en bild av honom, men det finns naturligtvis mycket mer att lära sig.

Det finns ju mycket mer att läsa än bibeln när det handlar om teologi, och något jag haft stor nytta av genom åren är min studiebibel. Det är en bok med utförliga noteringar, kartor, personporträtt och faktarutor.

Allt för att man lättare ska kunna fördjupa sig.

Jag tänkte därför dela med mig av Paulus personporträtt som återfinns i Handbok För Livet, sidan 367 (NT):

“Ingen person, bortsett från Jesus själv, har betytt mer för utformningen av den kristna trons historia än sändebudet Paulus. Redan innan han blev troende var han en uppmärksammad person.

Hans ihärdiga förföljelse av de kristna efter avrättningen av Stefanos fick församlingen att på allvar lyda Jesus befallning om att sprida budskapet om honom överallt.

Men mötet med Jesus förändrade hans liv.

Han förlorade aldrig sin intensiva personlighet, men från och med den stunden var det bara evangeliet om Jesus som sysselsatte honom.

Paulus hade varit mycket religiös. Hans lärare Gamaliel var den bästa man kunde finna. Paulus motiv och hängivenhet hade aldrig varit annat än ärliga. Han hade varit en god farisé som kunnat sin Bibel och uppriktigt menat att rörelsen omkring Jesus var ett allvarligt hot mot den judiska tron.

Alltså hade han hatat den kristna tron och förföljt de troende utan minsta kompromiss.

På väg till Damaskus med uppdraget att fängsla kristna och ta dem med sig tillbaka till Jerusalem blir han hejdad av Gud mitt i sin framfart. Han möter Jesus ansikte mot ansikte och blir aldrig densamma.

Före Paulus omvändelse hade inte mycket gjorts för att sprida budskapet om Jesus utanför den judiska gemenskapen. Filippos hade predikat i Samarien och för en etiopier, Cornelius hade blivit omvänd genom Petrus insats, och i Antiochia i Syrien hade några greker anslutit sig till den troende.

När Barnabas sändes dit från Jerusalem för att undersöka läget passade han också på att söka upp Paulus, som hade tagit sin tillflykt till hemstaden Tarsos, och engagerade honom i arbetet i Antiochia.

Därifrån sändes de sedan tillsammans på en missionsresa, den första av tre för Paulus del. Dessa resor skulle medverka till att evangeliet spreds över större delen av det romerska imperiet.

Den svåra frågan om i vilken utsträckning icke-judar måste följa de judiska lagarna för att bli kristna, orsakade stora problem den första tiden.

Paulus ansträngde sig verkligen för att övertyga judarna om att även icke-judar var älskade av Gud, men ännu viktigare för honom var ändå att dessa själva fick reda på sanningen.

Många som Paulus kom i kontakt med blev förvandlade och fick en ny livsinriktning genom att Jesus levde så starkt i honom.

Gud utnyttjade hela Paulus register – hans bakgrund, studier, medborgarskap, intelligens, ja, till och med hans svagheter. Är du beredd att låta Gud göra detsamma med dig? Du kommer aldrig att få veta allt han kan göra för dig förrän du helt och fullt ställer dig till hans förfogande.

Prestationer och starka sidor:

  • Förvandlad av Gud från förföljare av kristna till förkunnare om Kristus
  • Predikade om Jesus över hela romarriket under tre missionsresor
  • Skrev till många församlingar brev som ingår i Nya Testamentet
  • Var aldrig rädd för att ta ställning och handla i känsliga frågor
  • Var lyhörd för Guds ledning och lydde alltid trots en stark personlighet
  • Kallas ofta “hedningarnas sändebud”

Svagheter och misstag:

  • Deltog i och samtyckte till avrättningen av Stefanos
  • Hade bestämt sig för att utrota den kristna tron genom förföljelse av de troende

Vad vi kan lära av hans liv:

  • Det glada budskapet innebär att förlåtelse och evigt liv är en gåva genom Guds nåd, som tas emot i tro på Kristus och är tillgänglig för alla människor.
  • Lydnad är följden av ett gott förhållande till Gud, aldrig orsaken till det.
  • Verklig frihet kommer inte förrän vi är befriade från tvånget att bevisa det.
  • Gud handskas inte vårdslöst med vår tid. Han utnyttjar vår erfarenhet från igår och vår situation idag så att vi kan tjäna honom på bästa sätt i morgon.

Bakgrundsfakta:

  • Plats: Född i Tarsos, men reste över stora delar av den då kända världen
  • Yrke: Utbildad till farisé, kunnig hantverkare (tältmakare), missionär
  • Samtida: Gamaliel, Stefanos, sändebuden, Lukas, Barnabas, Timotheos

Nyckelverser:

“Att leva är ju för mig att tjäna Kristus, och min död skulle hjälpa till att sprida budskapet om honom. Men om ett fortsatt liv här på jorden ger mig fler möjligheter att arbeta och se ett gott resultat, då vet jag inte vad jag föredrar.” 
Filipperbrevet 1:21-22

Det berättas om Paulus i Apostlagärningarna 7:58-28:31 och i Nya Testamentets brev.

Skrivet av Henrik Olsson

2022 01 23 || 01:21

4 svar to 'Personporträtt: Paulus'

Subscribe to comments with RSS

  1. Intressanta fakta om Paulus. Önskar dig en trevlig kommande vecka.

    Annika

    2022 01 23 || 11:59

  2. Tack för denna inblick i Paulus liv,
    bibeln är ingen bok jag studerat närmare, men tidigare har jag ibland funderat på att göra det.

    Ha en fortsatt fin söndag

    Marianne

    2022 01 23 || 12:57

  3. Paulus (Saulus) var från början motståndare till Jesus lärjungar och förföljde dom .Han blev blev sen genom ett underverk omvänd och använd till att sprida guds ord och var en styrka för församlingarna. Kolla gärna på JW.org! .
    Ha en bra fortsättning på söndagen!
    Kram!

    skåningen

    2022 01 23 || 15:41

  4. Nu såg jag att olika delar av bibeln finns inläst och går att lyssna på, på Storytel som jag har på mobilen, så det planerar jag att göra emellanåt.

    Marianne

    2022 01 23 || 16:15

Lämna en kommentar: